سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جواندل

ماهی که در اون قرار داریم ماه مبارک و نورانی رجبه. ماهی که به فرموده رسول‌الله(ص) ماه بزرگ خداست و در روایات اسلامی نقل شده  که در شب اول رجب، امیرالمؤمنین(ع) بیشتر از شب‌های دیگه به راز و نیاز با خدا می‌پرداختن.
 ماه رجب، از جمله ماه‌های مورد توجه خداوند متعاله  که در فضیلت اون روایات بسیاری وارد شده . از رسول اعظم‌(ص) روایت شده : «رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است. کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ شده و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته می‌شود.»

همینطور در برخی دیگر از روایات اسلامی، ماه «رجب» به ماه امیرالمؤمنین‌(ع) نیز مشهوره . چون امیرالمؤمنین علی (ع) به این ماه عشق می‌ورزیدن و نخستین شب اون، یکی از شبهائی بوده که امام(ع) بیش از شب‌های دیگه به راز و نیاز با خدا می‌پرداختن. همینطور اون حضرت در سیزدهمین روز این ماه مبارک متولد شدن و شاید یکی دیگه از دلایل انتساب ماه رجب به ماه امام علی (ع) نیز همین امر باشه.

در برخی از روایات اسلامی، از ماه رجب به «أصب» (به معنای «ریزان») یاد شده که کنایه از ریزش باران رحمت الهی داره. پیامبر (ص) موقع حلول ماه رجب رو به مسلمونها که تشنه اطاعت و بندگی بودندن، می‌فرمودن: «بدانید که ماه بزرگی بر شما سایه افکنده است».

اعمال ماه مبارک رجب

 
ابن بابویه از سالم روایت کرده  : در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند.                 یادمون باشه براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده  و روایت شده که اگه شخصی قادر به اون نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات  رو بخوانه تا ثواب روزه به  او داده بشه: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .


نوشته شده در یکشنبه 90/3/22ساعت 2:49 عصر توسط علیرضا اعلم نظرات ( ) |


کد قالب جدید قالب های پیچک